Hoppa till innehåll

Perfekt stor borstmaskimitation...


salmo prutta

Recommended Posts

Jag har försökt att binda en borstmaskimitation för det tidiga vårfisket, men aldrig fått till den där böljande slingrande gången. Skulle vilja få en kropp som var lika lös som kulkätting men med samma vikt som flätlina... B)

Har prövat med fyra korta "länkar", den sista är kroken med lite foam som lyftkraft och den första ett krokskaft med guldskalle och däremellan två tunna länkar av gäddtafswire. Svårbundet och inte särskilt bra.

- Visst finns det en uppfinnar-Jocke vid ett bindstäd någonstans som har den optimala lösningen... och vill dela med sig av den!

Alla idéer uppskattas!

Mvh,

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tvinnar 0.10 kevlar lina och Chrystal & Tri Lobal fibers och 2 kroks med små guldskallar. 6:a främre krok & 8:a bakre......... får visserligen inte "flyteffekten" du efterfrågar om man inte byter ut ena guldskallen mot foam - pulserar gott :(

Kanske inte den perfekta masken men funkar, ska se om jag kan hitta filmsnutt senare.......... B)

Redigerad med Turing
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa att binda med tuber! Bind upp 5 likadana "borstmasktuber" (Ca:2,5cm)med en tratt på den som ska vara längst fram (om det går) så kan man ju anpassa längden genom att köra med olika mängd med tuber när man är vid vattnet om man vill detta! Kan ju funka och jag hade själv testat detta om jag hade material till att binda tuber med.

Redigerad med pleasureseeker
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa att binda med tuber! Bind upp 5 likadana "borstmasktuber" (Ca:2,5cm)med en tratt på den som ska vara längst fram (om det går) så kan man ju anpassa längden genom att köra med olika mängd med tuber när man är vid vattnet om man vill detta! Kan ju funka och jag hade själv testat detta om jag hade material till att binda tuber med.

Det funkar!

Bara flashcenille av något slag! Man kan lasta på rätt många småtuber utan att det blir svårkastat eftersom det är "ledat" mellan tuberna.

/ C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för en uppsjö av goda svar, länkar och idéer! :D

Har jag uppfattat saken rätt att t ex fireline blir "mjukare" och böjligare när den tvinnas? Vågar man använda tvinnad kevlarbindtråd (den känns ännu mjukare) eller tål den inte att kastas med en hel dag..?

Jag skall binda några testflugor på torsdag och fylla upp badkaret med lite simvatten...

Jag skall väl försöka dokumentera resultatet fredag kväll. Det är risk att jag överarbetar det här, ligger väl hemma med brutet ben under borstmaskleken <_< .

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för en uppsjö av goda svar, länkar och idéer! ;)

Har jag uppfattat saken rätt att t ex fireline blir "mjukare" och böjligare när den tvinnas? Vågar man använda tvinnad kevlarbindtråd (den känns ännu mjukare) eller tål den inte att kastas med en hel dag..?

Jag skall binda några testflugor på torsdag och fylla upp badkaret med lite simvatten...

Jag skall väl försöka dokumentera resultatet fredag kväll. Det är risk att jag överarbetar det här, ligger väl hemma med brutet ben under borstmaskleken <_< .

Rickard.

Hu jedamej :D .... säg inte så, då vet man aldrig om det slår in.

Men det finns ett fint uttryck som lyder: less is more och det gäller flugor i synnerhet. Öringen kommer inte att uppskatta alla timmar framför städet och (badkaret) när väl den den väl får syn på flugan. :P

Speciellt vid borstmask lek tidigt på våren så brukar de hugga nästan på vad som helst bara det är stort nog.

Redigerad med sloopy
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hu jedamej <_< .... säg inte så, då vet man aldrig om det slår in.

Men det finns ett fint uttryck som lyder: less is more och det gäller flugor i synnerhet. Öringen kommer inte att uppskatta alla timmar framför städet och (badkaret) när väl den den väl får syn på flugan. ;)

Speciellt vid borstmask lek tidigt på våren så brukar de hugga nästan på vad som helst bara det är stort nog.

Tyvärr har jag stått i en "svärm" av borstmask, sett grova öringar smaska i sig av överflödet och ratat min fluga... Så nu vill jag göra en superborstmask som får alla riktiga borstmaskar att blekna!

- För visst finns det väl 100%-iga flugor som alltid ger fisk?!! :D

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som du såg i Ulfs länk ovan så har firelinen nackdelen att den lättare viker över och hänger sig, därför rekommenderar de nylon. MEN jag tvinnar mina maskar relativt hårt istället och får lite styvare men ändå mjukare än av nylon...... B) man kan ju alltid ta 0.12 nylon och göra ett "vassskydd" på bakre kroken, så fastnar den inte i kroppen vid kastning.......... B)

Har experimenterat lite ikväll med foam/platta på bakre kroken och tror mig fått till en bra löning <_<

*Som tack för kaffet så blir väl årets borstmask lek under isen B)

Redigerad med Turing
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag stått i en "svärm" av borstmask, sett grova öringar smaska i sig av överflödet och ratat min fluga... Så nu vill jag göra en superborstmask som får alla riktiga borstmaskar att blekna!

- För visst finns det väl 100%-iga flugor som alltid ger fisk?!! B)

Rickard.

:DB)

Det var det som var min tanke med mitt förra inlägg om än klantigt uttryckt men just därför ska du inte fiska med nått som liknar originalet. En supermask kan lika gärna vara en äckligt orange eller signalgul kustwobbler eller gäddfluga, än en som uppför sig och ser ut precis som som sina artfränder.

Förr när öringpremiären var 1 mars eller tom 15 februari så var det mycket vanligare att man träffade på borstmasklek här i Bohuslän men nu när det är framflyttat och med varmare vatten så går den möjligheten mestadels förbi. Men samtidigt så finns det visst en otroligt mängd olika arter av borstmask släktet med olika beteenden så vem vet, det är bara vad jag erfarit.

Mitt i rejset när leken är som mest intensiv så har aldrig jag hellre haft någon större lycka men däremot när masken börjar röra sig i frivattnet och öringen har upptäckt smörgåsbordet och går på jakt långt inne i vikarna. Då brukar de inte vara svåra att locka till hugg.

Men som sagt det är bara min erfarenhet och vilken lycka/olycka beroende hur man nu ser på det, om fisket och och ditt bete som gav 100 % utdelning varje gång. :D Själv skulle jag nog ägnat mig åt frimärkssamlande istället om jag lyckades varje gång. <_<:D

Hoppas i vilket fall att du träffar rätt detta år i vargavinterns tecken, för det kan vara magiskt när det väl inträffar. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...